Upravit stránku
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia Boeing pracoval na rozsiahlom projekte, ktorý by veľké "Jumbo jety" premenil na lietajúce nosiče stíhačiek (alebo lietajúce lietadlové lode, ak chcete). Projekt sa nazýval AAC ...
 
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia Boeing pracoval na rozsiahlom projekte, ktorý by veľké "Jumbo jety" premenil na lietajúce nosiče stíhačiek (alebo lietajúce lietadlové lode, ak chcete). Projekt sa nazýval AAC (Airborne Aircraft Carrier) a mal využiť vtedy najväčších civilných lietadiel Boeing 747. Hoci žiadna 747 nebola v skutočnosti konvertovaná, celý koncept žije vďaka programu Gremlins, ktorý je pod hlavičkou americkej agentúry DARPA.

Jedným z veľkých snov letectva v posledných sto rokoch bolo vytvorenie "lietajúcich lietadlových lodí". Takýto stroj by dokázal na akúkoľvek situáciu reagovať oveľa rýchlejšie než klasické plavidlá a zároveň by ho rýchlosť chránila pred jednoduchým zničením. Kto navyše videl film Avengers, musí uznať, že by to bolo veľmi "cool".

Podľa uniknutého dokumentu Boeing reálnu uskutočniteľnosť myšlienky v sedemdesiatych rokoch naozaj podrobne skúmal. Voľba lietadla bola jasná, proste ten najväčší civilný stroj, čo bol k dispozícii: Boeing 747. AAC mal niesť až desať "mikrostíhačov" vrátane výzbroje, paliva a posádok.

Lietadlo by využívalo vnútorného pásového dopravníka a malo byť schopné každých 80 sekúnd vypustiť jeden stroj, čo by znamenalo, že kompletná letka by bola vo vzduchu do pätnástich minút. Akonáhle by bola misia splnená, 747 by stíhače zachytila, napasovala späť do vnútorného hangáru a opäť prezbrojila.

AAC mal byť rýchlou projekciou vzdušných síl v krízových zónach. Predsa len, keby na nejaké miesto priletelo iba desať takých strojov, velitelia by okamžite mali k dispozícii sto plne vyzbrojených stíhačov. Navyše by AAC mohol slúžiť ako naozaj účinný sprievod bombardérov B-52 Stratofortress.

Bohužiaľ, hoci celý koncept znel zaujímavo, trpel celým radom veľmi závažných problémov. Po prvé, vtedajšia technika nebola ani zďaleka taká bezpečná ako dnes a bezpochyby by došlo k celej rade nehôd. Každá takáto nehoda plne naloženej 747 by zničila jedenásť lietadiel a potenciálne zabila jedenásť posádok. Ďalším problémom bolo, že nebol k dispozícii spoľahlivý systém vnútorného dopravníka, ani systém vypúšťania a záchytu stíhačov.

Problémom bol aj koncept "mikrostíhačov". Vtedy jednoducho neexistoval dostatočne malý stroj, ktorý by sa vtesnal do 747 a ako taký by sa musel vyvíjať úplne od piky. S tak malým miestom by si konštruktéri museli vybrať medzi silnou výzbrojou, veľkou rýchlosťou a doletom. Navyše takýto stroj musel súperiť s lietadlami ako bol MiG-25 Foxbat, čo je záchytné stíhacie lietadlo s nesmierne silnými motormi, polo aktívnym radarom a štvoricou riadených striel. Je možné, že by vývoj zhltol extrémne množstvo peňazí, len aby výsledok bol podradný klasickým palubným či pozemným lietadlám.

Ako sa na vlastnej koži presvedčili posádky bombardérov B-52 vo vojne vo Vietname, protilietadlové rakety ako SA-2 boli ďaleko väčším problémom než stíhacie lietadlá. AAC v tomto ohľade chýbala akákoľvek ochrana. Boeingu navyše pravdepodobne chýbal vtedy tajný výskum technológie stealth, ktorý dnes lietadlám pomáha prekonať obranu nepriateľa. Bombardéry B-1B a B-2A, do výzbroje zaradené asi o desať rokov neskôr, boli vytvorené tak, aby bez spozorovaní prenikali nad Sovietsky zväz a nepotrebovali sprievodné stíhače.

Napriek tomu, že program AAC nebol úspešný, sen o tomto koncepte žije ďalej.

Projekt Pentagonu, nazvaný X-61 Gremlins vyvíja nová bezpilotné lietadlá, ktoré môžu byť vypúšťané z C-130 Hercules. Drony Gremlin môžu byť vybavené pokročilými senzormi, rušičkami a raketovou výzbrojou. Po splnení misie sa navyše môžu vrátiť do materského lietadla či sami pristáť na vopred určenom mieste. Taký malý, turbínou poháňaný dron je na vývoj i výrobu ďaleko lacnejšií, než pilotovaný mikrostíhač.

Samozrejme, je otázka, či z projektu Gremlins niečo v skutočnosti bude, v Amerike sa aj veľmi sľubné projekty rušia veľmi často.


Novinky

Tipy na jarné výlety a tvrďas roka: plk. J. M. Novák

Tipy na jarné výlety a tvrďas roka: plk. J. M. Novák

Tento rok si pripomíname 125 rokov od narodenia plukovníka Jaroslava Mikuláša Nováka, ktorý okrem iného velil tvrdzi Hanička. Akonáhle sa teda rozbehnete po jarných výletoch,...
Najlepšie jedlá na jednodňový trek

Najlepšie jedlá na jednodňový trek

Na jednodňovom výlete nemusíte byť tak opatrní čo sa týka hmotnosti jedla, napriek tomu budete potrebovať niečo dostatočne výživné, aby ste vydržali celý deň aktívny. Pár...
Buď svetlo!

Buď svetlo!

V dnešnom článku sa pozrieme na to, ako a podľa čoho správne vybrať novú čelovku alebo svietidlo. Pri výbere zdroja svetla platí predovšetkým to, že si musíte rozmyslieť, na čo...
Ako si oddýchnuť a tráviť viac času vonku?

Ako si oddýchnuť a tráviť viac času vonku?

Asi je zbytočné to vôbec spomínať, ale každý z nás by mal tráviť nejaký čas vonku. Mnohí z nás sú kvôli práci čoraz viac odrezaní od prírody a únava/lenivosť/nedostatok času...
Nahoru

Tento web využíva cookies

Tento web používa cookies na Poskytovanie Služieb, personalizáciu reklám a sledovania návštevnosti Súbory cookie. Používaním tohto webu s ich využitím Súhlasíte. Viac informácií

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Viac informácií