Hľadaný výraz musí mať viac ako 2 znaky.

Moderné lietadlá patria medzi najkomplexnejšie stroje, aké si môžete v dnešnej dobe predstaviť. Hoci Turecko nikdy nič podobné nevyprodukovalo, na parížskej Air Show predstavilo repliku budúceho stíhača v plnej veľkosti.
Moderné lietadlá patria medzi najkomplexnejšie stroje, aké si môžete v dnešnej dobe predstaviť. Hoci Turecko nikdy nič podobné nevyprodukovalo, na parížskej Air Show predstavilo repliku budúceho stíhača v plnej veľkosti.
Stíhač známy ako TF-X (Turkey, Fighter Experimental) je v súčasnosti vo vývoji, ktorý má na starosť firma Turkish Aerospace Industries. Podľa propagačného videa bude lietadlo dlhé 18 m a rozpätie krídel bude 11,5 m. Maximálna rýchlosť by mala dosahovať Mach 2 a dva motory by mali mať kombinovaný ťah cca 178 kN. Maximálna vzletová hmotnosť by mala byť okolo 27 ton, dosah cca 17 km a dolet okolo 1.100 km. Vo videu tiež môžete vidieť stealth krivky lietadla aj jeho vnútorné zbraňové šachty. TF-X je svojimi rozmermi a výkonmi porovnateľný približne s F / A-18E Super Hornetom.
Turecko na tomto projekte robí už nejaký čas, krajina má skúsenosti s výrobou a kompletovaním stíhačov F-16s, ktoré sú licencované Spojenými štátmi. Firma Turkish Aerospace Industries tiež produkuje komponenty pre najnovšie americké stealth lietadlá F-35 Lightning II. Pôvodne bolo v pláne, že novú stíhačku Turecko postaví v spolupráci s Južnou Kóreou, situácia sa ale zrejme zmenila a Turci si všetko zariadia viacmenej po svojom.

Patrí sa poznamenať, že hoci má Turecko svoje skúsenosti s produkciou lietadiel, vývoj je niečo úplne iné a tiež náročnejšie. Prakticky všetky letúny takzvanej piatej generácie sa ukazujú ako extrémne náročné na vývoj a financovania. Americká F-35 je vo vývoji dobrých dvadsať rokov a plná výroba sa ešte len chystá. Rusko má zase svoj projekt Su-57, ktorý sa topí v problémoch a pracuje sa na ňom posledných deväť rokov.
Je otázkou, ako si Turecko poradí s tak komplexnými technológiami ako sú radary na ňufáku lietadla, prostriedky pre vedenie elektronickej vojny či modernými prístrojovými doskami v kokpite. K pohonu lietadla bude slúžiť motor z pôvodných F-16, kým sa vyvinie domáca náhrada.
V teórii môže Turecko vyhľadať pomoc od amerických a európskych firiem. Rusko pred časom Turecku ponúkalo už spomínaný stíhač Su-57, z ktorého by sa dalo použiť mnoho systémov a konštrukčných postupov.
Lietadlo by malo údajne byť hotové v roku 2023, prvý let sa má uskutočniť v roku 2025 a do služby by lietadlo malo prísť v roku 2028. Turecko disponuje nejakými 270 strojmi F-16 a snaží sa zakúpiť ďalších 100 nových F-35. V budúcnosti teda bude potrebovať nahradiť nejakých 170 lietadiel.
V skutočnosti bude Turecko asi potrebovať oveľa viac lietadiel. Hoci krajina podporovala program F-35 takmer od začiatku, v poslednej dobe dochádza medzi ňou a ostatnými krajinami NATO k treniciam ohľadom nákupu ruskej protivzdušnej obrany S-400. Amerika sa obáva, že zlepšujúce sa vzťahy medzi Moskvou a Ankarou môžu viesť k tomu, že sa niektoré prísne tajné informácie ohľadom F-35 dostanú do ruských rúk. Turecko sa zatiaľ plánov k nákupu S-400, napriek nekompatibilite so systémami NATO, nevzdáva.

Po niekoľkých varovaniach pristúpil Washington k radikálnemu kroku a zamedzil ďalšiemu výcviku pilotov na strojoch F-35 a piloti samotní musia do konca júna opustiť USA. Tiež sa hľadá nový kupec pre už vyrobené F-35 a firma Turkish Aerospace Industries bola vyradená zo zoznamu dodávateľov súčastí pre lietadlá.
Otázka do budúcnosti teda je: Dokáže v budúcnosti Ankara nahradiť Lightning II pomocou svojich TF-X. Uvidíme časom.
Novinky
Elitné jednotky: Francúzska cudzinecká légia
Francúzska cudzinecká légia je právom hrdá na to, že jej esprit de corps (morálka a duch jednoty) patrí k najvyšším na svete. Legionári sú vždy pripravení bojovať za Francúzsko, aj keď pochádzajú z rôznych...
Príbehy stroskotancov: Alexander Selkirk
Alexander Selkirk bol na konci sedemnásteho storočia za trest vysadený na pustý ostrov len so základným vybavením. Napriek tomu tam dokázal prežiť a po štyroch rokoch sa dočkal záchrany. Práve jeho príbeh...
Hiró Onoda: Muž, pre ktorého sa druhá svetová vojna skončila až v roku 1974
Hiró Onoda je dodnes v rodnom Japonsku symbolom starej japonskej oddanosti a vytrvalosti. Tento muž odmietol uveriť v kapituláciu Japonska a 22 rokov pokračoval vo svojej osobnej partizánskej vojne na...
Tipy na výlety v Ústeckom kraji
Ústecký kraj je známy predovšetkým ako priemyselný región. Napriek tomu sa aj tu nachádza množstvo zaujímavých výletných miest. V dnešnom článku vám prinášame pestrý výber – od skalných miest až po rozprávkové...