Čínske jednotky pôsobiace v nepriechodnom a hornatom teréne na hraniciach, po novom dostanú väčšiu palebnú silu v podobe novej generácie tanku, ktorý vstupuje do služby.

Čínske jednotky pôsobiace v nepriechodnom a hornatom teréne na hraniciach, po novom dostanú väčšiu palebnú silu v podobe novej generácie tanku, ktorý vstupuje do služby. Type 15 je menší a ľahší ako predchádzajúca generácia hlavných bojových tankov v službe Čínskej ľudovej armády, čo v praxi znamená, že je schopný účinne fungovať v náročnejšom a menej neschodnom teréne.

Podľa posledných správ je tank vybavený dieselovým motorom s výkonom tisícky konských síl, čo tanku dodáva pomer výkonu 28 ku 1. Ak by ste to mali porovnať napríklad s americkým tankom M1A2 Abrams (ktorému ako pohon slúži plynová turbína), jeho pomer konských síl na tonu je 23 ku 1. Takto priaznivý pomer výkonu k váhe tanku bude skvele slúžiť v hornatom teréne, kde hrozí zdolávanie kopcov. Ďalším plusom dieselového motora je to, že je zo svojej podstaty menej náchylný na problémy vo väčších výškach.
 

Hlavnou výzbrojou tanku Type 15 je kanón kalibru 105 mm, ktorý má byť údajne priamou kópiou (lebo je veľmi ovplyvnený) britským kanónom L7, ktorý bol Číne licencovaný v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Čo sa týka munície, tank by mal byť schopný páliť ako protipancierovú muníciu s vysokou úsťovou rýchlosťou, tak i protitankové rakety. Tieto rakety by mali pomôcť zasahovať nepriateľa na vzdialenosti väčšej ako 4 km. Problémom týchto rakiet je však nízka letová rýchlosť, čo znamená zraniteľnosť voči aktívnym ochranným systémom na vozidlách (Afghanit, Trophy atď.). Malý diameter rakiet sa môže tiež ukázať ako problém, pretože čelný zásah do hlavných bojových tankov ako je práve Abrams prípadne T-14 Armata nemusí pancier vôbec preraziť. Type 15 pravdepodobne ale nebude takto ťažkým tankom čeliť a čokoľvek ľahšieho nebude problém raketou zničiť (ak príslušné vozidlo nebude vybavené spomínaným aktívnym ochranným systémom).
Prečo sa vlastne Čína pustila do stavby nového ľahkého tanku? Je to pravdepodobne kvôli hraniciam, ktoré sú zdieľané so susednou Indiou a ktoré rozhodne nedisponujú zodpovedajúcou infraštruktúrou pre pohyb vojenských vozidiel. Cesty napríklad nemusia byť dosť široké a pevné na prejazd hlavného bojového tanku a lokálne mosty nemusia udržať vozidlá o hmotnosti päťdesiat ton. Ľahký tank sa tiež zvyčajne dostane tam, kam sa ostatné tanky nedostanú, čo poskytne veliacim dôstojníkom čínskej armády pomerne značnú výhodu v prípadnom konflikte. Type 15 ale nemusí slúžiť len na hraniciach, môže si ho zakúpiť aj čínska námorná pechota a následne ho používať pri obojživelných operáciách.
Type 15 je náhradou za pol storočia starý ľahký tank Type 62, ktorý do služby vstúpil v roku 1962 a už to je samo o sebe znamenie, akú prioritu majú pre čínsku armádu ľahké tanky. Veľkosť, poloha a vojenská sila Číny prakticky znemožňuje konvenčnú pozemnú inváziu do krajiny, takže je vlastne logické, že sa jej vojensko-industriálne komplexy zameriavajú skôr na rast námorníctva, letectva a síl vo vesmíre, čo sú oblasti, v ktorých je v súčasnosti najpravdepodobnejší konflikt s konkurentmi.
Amerika medzitým zadala dvoma firmám BAE Systems a General Dynamics zákazku na postavenie niekoľkých prototypov ľahkých tankov. Nové vozidlo, ktoré je zatiaľ označené ako MPF (Mobile Protected Firepower) by malo zväčšiť palebnú silu amerických ľahkých pechotných jednotiek pri nasadení do náročných terénov.
 

Novinky

Malé vianočné prímerie roka 1944

Za Druhej svetovej vojny nedošlo k žiadnemu veľkému prímeriu ako na Vianoce v roku 1914, počas prvej svetovej vojny. Vtedy tisíce francúzskych, nemeckých a britských vojakov opustili svoje zákopy a stretli...

Tvrďák mesiaca: Záchranca detí, Sir Nicholas Winton

V máji oslavujeme narodenie sira Nicholasa Wintona, ktorý zorganizoval záchrannú misiu pre stovky prevažne židovských detí. A hoci zostal jeho príbeh dlho zabudnutý, jeho odkaz teraz osvetľuje temnotu...

Vyhlasujeme lavínové nebezpečenstvo

Ak ste sa v posledných dňoch vydali na výlet do vysokých hôr, napríklad do Tatier, tak vás možno prekvapilo množstvo zatvorených trás. S príchodom jari sú tu lavíny témou číslo jedna. A pre nás tiež....

Hygiena v prírode

Trocha nepohodlia stojí za každé dobrodružstvo. Na dlhšom tripe nemusíme byť práve vymydlinkovaní, ale zase treba myslieť na to, že čistota = pol zdravia. Tak si poďme povedať, ako si tú hygienu v prírode...

ANCHOR_TOP_TITLE

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?