Rok sa s rokom zišiel a v čase, keď tento článok vypúšťame, prebiehajú oslavy 75. výročia invázie do Normandie, kde 6. júna roku 1944 Spojenci vykonali úder ...
Rok sa s rokom zišiel a v čase, keď tento článok vypúšťame, prebiehajú oslavy 75. výročia invázie do Normandie, kde 6. júna roku 1944 Spojenci vykonali úder na "Pevnosť Európu", ktorá bola v područí nemeckej okupácie. Pretože o invázii samotnej boli napísané stohy rôznych článkov, mrkneme sa na trochu inú záležitosť, a to osud a reštaurovanie lietadla, ktoré sa zúčastnilo invázie, a ktoré bolo pomocou crowdfundingovej kampane zachránené a zase lieta.

Noc pred dňom D sa vzdušná armáda vydala z Anglicka do Normandie. Boli to transportné lietadlá Douglas C-47 Skytrain (alebo Dakoty) a C-53 Skytrooper, ktoré niesli elitných parašutistov k svojim cieľom za nepriateľskými líniami. Jedným z vedúcich lietadiel hlavnej sily bol C-47A s menom "That's All, Brother" (To je všetko, brat).

O 75 rokov neskôr tá istá C-47A znovu poletí nad Normandiou ako unikátne memento pre všetkých, ktorí sa zúčastnili tejto dôležitej udalosti Druhej svetovej vojny.

That's All, Brother bolo vedúcim lietadlom misie Albany, ktorá mala vyústiť v obsadení ciest vedúcich z pláže Utah, rovnako ako blízkych mostov a nemeckej pobrežnej batérie. Misie sa zúčastnilo celkom 432 lietadiel a takmer 7.000 mužov.

C-47A je vojenskou verziou známeho a obľúbeného dopravného lietadla DC-3. Jeho posádku zvyčajne tvorili štyria muži - pilot, co-pilot, navigátor a radista. Ako vedúce lietadlo malo ale That's All, Brother posádku siedmich mužov a jedného psa (tí boli vtedy obľúbenými zvieratami na palube).

Muži letiaci na palube boli z 502. pešieho pluku, ktorý bol súčasťou známej 101. výsadkovej divízie "Screaming Eagles" (ak neviete, kto to je, mrknite na seriál Bratstvo neohrozených).

Let takú C-47A rozhodne nebol žiadnou slasťou, letún nebol vybavený technológiou pretlakovania a dva motory s výkonom 1.200 konských síl produkovali ohromné ​​množstvo hluku a spalín. Pach vnútri bol vraj kombináciou vône benzínu, oleja, potu, hliny a cigaretového dymu.

Lietadlá na misiu vzlietli z letiska Greenham Common v Berkshire a držali sa vo výške pod 300 m, aby sa vyhli nemeckému radaru. C-47 lietali v rýchlostiach okolo 320 km / h, čo je zhruba tretinová rýchlosť proti dnešným dopravným lietadlám. Museli letieť v zovretých V formáciách po troch strojoch.

Na dosiahnutie momentu prekvapenia, skupina neletela priamo do Francúzska, ale najprv zamierila na juhozápad a potom sa obrátili smerom na východ, aby do Normandie doleteli "zadnými vrátkami".

Hlavnou úlohou bolo zhodiť spojenecké vojakov za nepriateľskými líniami, ale vtedy bolo extrémne náročné (a do istej miery je to výzva i dnes) vypustiť vojakov v noci na správnom mieste. Paragani boli totiž v okamihu zhodenia extrémne zraniteľní a boli zraniteľní tak dlho, kým sa na dohodnutom mieste nesformovali do koherentnej jednotky.

That'sa All, Brother bez GPS musel spoliehať na technológie z roku 1940. Jedným z navigačných "udělátek" bol radar H2X Mickey, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre bombardovacie misie, a ktorý mapoval zem pod lietadlom aj v úplnej temnote a skrz mraky.

Ďalšou pomocou bolo aj zariadenie Rebecca, ktoré bolo nastavené na lokáciu rádiových majáčikov Eureka, ktoré boli na zemi pokladané prieskumnými jednotkami Pathfinder. Pathfinder boli tiež vybavení Davisovými lampami, ktoré mierili do vzduchu. Akonáhle sa priblížili transportné lietadlá, operátori lámp pomocou morzeovky vysielali signál pre pilotov.

Aj s touto pomocou nebola koordinácia žiadny med a neexistovala záruka, že vojaci pristanú na správnych miestach ...

Hoci bol deň D vybraný tak, aby panovali ideálne podmienky pre celú operáciu, skutočnosť taká dokonalá nebola. Lietadlá narážali na nízku oblačnosť a prízemnej hmly, čo sťažilo navigáciu. Rádiový pokoj znemožňoval pilotom odovzdávať si informácie.

Nad Normandiou došlo k nevyhnutnému, lietadlá vlietli do nemeckej protilietadlovej paľby. That's All, Brother bol zasiahnutý a dvaja muži z posádky boli zranení. Poškodenie bolo však ľahké a That's All, Brother prežil pomerne bez problému, na rozdiel od šiestich nešťastných transportov, ktoré boli nad zónou D zostrelené.

Paragani z transportu vyskočili z iba 200 metrovej výšky. Vodiace lanko vnútri lietadla im pri výskoku zatiahlo za padák, ktorý sa okamžite otvoril. Napriek všetkým prípravám, minulo mnoho mužov svoju pristávaciu zónu. Niektorí muži dokonca pristáli do vody či do bažín a následne sa utopili ...

Aj napriek prvotnej ťažkosti misie Albany nakoniec dosiahla svoje ciele.

Úspech Albany však ešte nebol koniec dňa D pre That's All, Brother. Po návrate do Greenham Common sa pridal do druhej vlny, ktorá niesla posily pre 82. divíziu. Tieto posily boli dopravované pomocou klzákov, ktoré dokázali na jedno miesto dopraviť viac mužov vrátane ťažkých zbraní.

Pôvodným plánom bolo dopraviť klzákom väčšinu síl do boja, samotné klzáky si však pri cvičeniach viedli zle a ich pristátie bývalo dosť "tvrdé". Dôvere v klzáky moc nepomáhala ani prezývka "lietajúci rakva" a "ťažný cieľ".

Štandardným klzákom bol Airspeed Horsa. Jeho rozpätie krídel bolo cez 20 metrov, uniesol 25 mužov ale jeho maximálna rýchlosť bola iba 240 km / h, čo činilo klzák aj ťažné lietadlo veľmi zraniteľnými nepriateľskou paľbou. Len počas operácie Elmira bolo v klzákoch stratených 157 mužov z celkových 1.190. To je len pri preprave viac ako 13% stratených síl ...

Parašutistické útoky boli počas dňa D veľkým úspechom, ale ten bol draho zaplatený životmi statočných mužov vo frontových líniách.

Po dni D That's All, Brother lietal v mnohých ďalších operáciách naprieč Európou. Spomenúť môžeme inváziu do južného Francúzska, operáciu Market Garden alebo bitku v Ardenách. Posledné zhodenie z lietadla počas vojny prebehlo v marci 1945 pri prekročení Rýna.

Po vojne bol That's All, Brother predaný na civilný trh, rovnako ako ďalšie tisíce prebytočných C-47. Dlhé roky prepravoval tovar a rôzny iný náklad pre rôzne spoločnosti, až bol nakoniec odovzdaný v roku 1999 múzeu. V roku 2008 ho získala spoločnosť Basle Turbo Conversions. Plánom bolo konvertovať lietadlo na Bt-67. Bol by predĺžený trup, vymenené motory a pridaná moderná hydraulika. Stroj by síce spĺňal moderné štandardy, ale z pôvodného C-47 by toho veľa nezostalo.

Približne v tej istej dobe historik Matt Scales robil výskum ohľadom vojnových posádok a vzniesol spoločnosti Basler otázku, či sa nestretli so strojom označeným sériovým číslom 42-92847 a celá minulosť lietadla bola odhalená. Do tejto chvíle tento kus histórie iba ležal na leteckom cintoríne vo Winsonsinu.

V roku 2015 bol That's All, Brother po úspešnej verejne financovanej kampani odkúpený a pripravený na reštaurovanie. Namiesto modernizácie bola firma Basler poverená obnovou lietadla do pôvodného stavu tak, aby zodpovedalo stavu v roku 1944. C-47 bol kompletne rozobraný a nič nebolo pri reštaurovaní vynechané.

Nie všetko v letúne ale zostalo pôvodné, a to predovšetkým kvôli ohľadom na bezpečnosť. Firma však dbala na to, aby všetko vyzeralo tak, ako má. Napríklad moderné avionika je v kokpite krytá ako vtedajší systém autopilota. Ďalším upraveným aspektom sú komunikačné systémy, ktoré sú nastavené na komunikáciu vo všetkých frekvenciách, čo je potrebné pre bezchybnú funkciu s modernými systémami.

Reštaurovanie lietadla trvalo približne tri roky, pričom v súčasnosti je That's All, Brother na 75. výročie dňa D, kde je súčasťou letky nejakých tridsiatich originálnych strojov, z ktorých následne vyskočí 250 mužov a žien nad historickými zónami v Normandii.


Novinky

Malé vianočné prímerie roka 1944

Za Druhej svetovej vojny nedošlo k žiadnemu veľkému prímeriu ako na Vianoce v roku 1914, počas prvej svetovej vojny. Vtedy tisíce francúzskych, nemeckých a britských vojakov opustili svoje zákopy a st

Tvrďák mesiaca: Záchranca detí, Sir Nicholas Winton

V máji oslavujeme narodenie sira Nicholasa Wintona, ktorý zorganizoval záchrannú misiu pre stovky prevažne židovských detí. A hoci zostal jeho príbeh dlho zabudnutý, jeho odkaz teraz osvetľuje temnotu

Vyhlasujeme lavínové nebezpečenstvo

Ak ste sa v posledných dňoch vydali na výlet do vysokých hôr, napríklad do Tatier, tak vás možno prekvapilo množstvo zatvorených trás. S príchodom jari sú tu lavíny témou číslo jedna. A pre nás tiež.

Hygiena v prírode

Trocha nepohodlia stojí za každé dobrodružstvo. Na dlhšom tripe nemusíme byť práve vymydlinkovaní, ale zase treba myslieť na to, že čistota = pol zdravia. Tak si poďme povedať, ako si tú hygienu v prí

ANCHOR_TOP_TITLE

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?