Je to tu, konečne sa dozvieme, kto je lepší. Či lietadlo pilotované človekom  alebo dron pilotovaný "umelou inteligenciou". Letectvo Spojených štátov plánuje v budúcom roku usporiadať súboj ...

Je to tu, konečne sa dozvieme, kto je lepší. či lietadlo pilotované človekom alebo dron pilotovaný "umelou inteligenciou". Letectvo Spojených štátov plánuje v budúcom roku usporiadať zápolenie, ktorého výsledok napovie, či stíhači pilotovaní "počítačom" budú použiteľnou alternatívou. Hoci sa môže zdať, že o nič moc vo výsledku nejde, opak je pravdou. Súboj môže vyústiť v revolúciu s ďalekým dosahom pre vzdušný boj ...

Podľa posledných správ sa tento rozstrel bude konať v roku 2021, kedy sa proti sebe najprv postavia bezpilotná a pilotovaná verzia obľúbeného lietadla F-16. Prečo zrovna lietadlo F-16, ktoré nepatrí medzi technologickú špičku letectva? Je to pravdepodobne preto, že Spojené štáty už niekoľko rokov disponujú "diaľkovo ovládanou" verziou F-16, ktorá je označovaná ako QF-16.

Nebude to však prvýkrát, kedy sa proti sebe postavia ľudia a drony. V roku 1971 sa výrobca špionážnych dronov, Teledyne Ryan (dnes súčasť Northrop Grumman), rozhodol modifikovať prieskumné drony BMF-34 pomocou systému MASTACS (Maneuverability Augmentation System for Tactical Air Combat Simulation). Výsledkom bol bezpilotný stíhač známy ako BFM-34E. Rýchly, obratný a s malým radarovým odrazom, tento stíhač bol naozaj náročným súperom pre ľudských pilotov. Bežne sa stávalo, že dokázal premanévrovat svoje ľudské náprotivky. Jeden z dronov, prezývaný "Old Red" prežil celkom 82 súbojov. Preto je tak trochu prekvapujúce, že napriek týmto úspechom nebol program týchto stíhačov ďalej rozvíjaný ...

Teda až doteraz. Letectvo predpokladá, že nová umelá inteligencia bude mať v boji výhodu zaznamenaných stovky tisíc letových hodín, z ktorých môže ťažiť. UI vraj bude vedieť analyzovať súpera a jeho pohyby, porovnať to so svojou databázou a potom urobiť príslušné kroky.

Otázkou teda je: dokáže stroj so svojou databázou poraziť ľudského pilota s niekoľkými tisíckami letových hodín? Výsledok tohto súboja môže zmeniť smer, kam sa bude vzdušný boj uberať.


Novinky

Wilhelm Gustloff: najväčšia námorná katastrofa všetkých čias

Parník Wilhelm Gustloff slúžil na konci druhej svetovej vojny ako nemecká evakuačná loď a po torpédovaní sovietskou ponorkou na ňom zahynulo vyše 9 000 osôb, predovšetkým civilistov. Celý príbeh dodnes...

Príbehy stroskotancov: skaza letu 571

Príbeh letu uruguajských aerolínií č. 571 patrí k jednému z najsilnejších príbehov 20. storočia. Vďaka odvahe a odhodlaniu dokázalo šestnásť ľudí prežiť 72 dní v nadmorskej výške 3 500 m n. m. Malo to...

John Donohue a jeho šialená pivná cesta do vietnamskej vojny.

V novembri roku 1967 vyrazil americký veterán John „Chickie“ Donohue na vlastnú päsť do pekla vietnamskej vojny. V batohu mal iba zoznam svojich priateľov zo susedstva, osobné listy a hromadu piva. Rozhodol...

Príbehy stroskotancov: Shackletonova expedícia

V dnešnom článku sa zameriame na osudy Shackletonovej transantarktickej expedície. Tento muž, zatienený svojimi známejšími kolegami Amundsenom a Scottom, dokázal aj po stroskotaní v ľadovej pustatine...

ANCHOR_TOP_TITLE

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?