Hľadaný výraz musí mať viac ako 2 znaky.

Nie je to tak dlho, čo vedci objavili, že kompozitná pena z kovu ponúka ďaleko lepšiu ochranu ako tradičný pancier rovnakej hrúbky pri tretinovej váhe..
Nie je to tak dlho, čo vedci objavili, že kompozitná pena z kovu ponúka ďaleko lepšiu ochranu ako tradičný pancier rovnakej hrúbky pri tretinovej váhe. Objav bude mať široké možnosti využitia u obrnených vozidiel rôznych druhov. vojenské vozidlá budú ľahšie a odolnejšie a nemusia sa báť zásahov kinetických zbraní, rázových vĺn po explóziách a ani oheň nespôsobí toľko škôd.
Za prielomom kovových pien stoja výskumníci štátnej univerzity v Severnej Karolíne a kompozit nazvali CMF (Composite Metal Foam). CMF je presne to, čo hovorí samotný názov, je to kov s malými "hubovitými" otvormi. Tie činia CMF ľahším ako klasický pancier a zároveň odolnejším voči nárazu, pretože dokáže skvele rozložiť energiu.
Video z roku 2016 ukazuje prvé testy materiálu, kedy CMF stojí proti ťažkému guľometu s trhacími nábojmi. Len 2,5 cm peny bez problému roztrieštilo náboj.
CMF si tiež bez problémov poradí aj s rázovými vlnami. Podľa vedcov z univerzity je vlna z explózie výbušniny, či už sa jedná o zásah z tanku alebo blízkeho výbuchu nastraženej nálože, rozptýlená mikro perforáciami v pancieri.
CMF je tiež vysoko odolná voči tepelnému poškodeniu. Testy v roku 2016 preukázali, že pena prenáša porovnateľné teplo dvakrát pomalšie ako kus štandardnej valcovanej ocele. V praxi by to mohlo zabrániť výbuchom munície spôsobených teplom, prípadne dať posádke viac času na útek zo zasiahnutého tanku.
V praxi je však najzaujímavejšou vlastnosťou CMF jej schopnosť šetriť váhu. Vedci tvrdia, že pena s porovnateľnou ochranou váži iba tretinu toho, čo klasický pancier používaný u tankov a obrnených vozidiel. To znamená, že tank s 12 tonami panciera by mohol mať len 4 tony peny, ktorá by poskytovala porovnateľnú ochranu. A ľahší tank nepotrebuje tak silný motor a spotrebuje menej paliva, čo znižuje nároky na logistiku. Ďalšou možnosťou je, že by tank svoju váhu zachoval, ale vďaka pene by disponoval ďaleko väčšou ochranou seba a svoje posádky.
Čo sa týka starších vozidiel, mohla by CMF niesť namiesto panelov reaktívneho panciera. Reaktívny pancier ponúka ochranu proti protitankovým tvarovým náložiam, ktoré malú explóziu odklonia. Slabosťou reaktívneho panciera sú kinetické protipancierové strely. CMF by mala byť teoreticky účinná proti obom zbraniam.
Budúcnosť peny leží pravdepodobne v ďalšej generácii strojov americkej armády, ako je teoretický nástupca tanku Abrams alebo nástupca vozidla Bradley.
Novinky
Základná vojenská služba v Európe-+
Pätnásť európskych štátov má dodnes zavedenú nejakú formu povinnej vojenskej služby. Ich počet za posledné desaťročie dokonca narástol, predovšetkým kvôli zhoršujúcej sa situácii v Európe. Myšlienka na...
Pepsi Navy, šiesta najsilnejšia svetová flotila
V roku 1989 sa firma Pepsi stala spolumajiteľom krížnika, fregaty, torpédoborca a sedemnástich ponoriek sovietskej výroby. Pepsi boli tieto lode predané, pretože zadrhávajúca sovietska ekonomika už...
Príbehy stroskotancov: šesť chlapcov na pustom ostrove
Môže nám to síce pripadať ako nejaký román Julesa Verna, ale tento príbeh sa naozaj udial. Šesť chlapcov vo veku 13 až 16 rokov dokázalo prežiť na pustom ostrove uprostred Pacifiku 15 mesiacov a vďaka...
Operácia Christmas drop
Predstavte si, že namiesto Slovenskej republiky žijete na opustenom ostrove kdesi v Tichom oceáne a nemáte takmer nič. Napriek tomu sa vždy raz za rok objaví na obzore obrie vojenské lietadlo, ktoré vám...