Upravit stránku
Je to tu, konečne sa dozvieme, kto je lepší. Či lietadlo pilotované človekom  alebo dron pilotovaný "umelou inteligenciou". Letectvo Spojených štátov plánuje v budúcom roku usporiadať súboj ...

Je to tu, konečne sa dozvieme, kto je lepší. či lietadlo pilotované človekom alebo dron pilotovaný "umelou inteligenciou". Letectvo Spojených štátov plánuje v budúcom roku usporiadať zápolenie, ktorého výsledok napovie, či stíhači pilotovaní "počítačom" budú použiteľnou alternatívou. Hoci sa môže zdať, že o nič moc vo výsledku nejde, opak je pravdou. Súboj môže vyústiť v revolúciu s ďalekým dosahom pre vzdušný boj ...

Podľa posledných správ sa tento rozstrel bude konať v roku 2021, kedy sa proti sebe najprv postavia bezpilotná a pilotovaná verzia obľúbeného lietadla F-16. Prečo zrovna lietadlo F-16, ktoré nepatrí medzi technologickú špičku letectva? Je to pravdepodobne preto, že Spojené štáty už niekoľko rokov disponujú "diaľkovo ovládanou" verziou F-16, ktorá je označovaná ako QF-16.

Nebude to však prvýkrát, kedy sa proti sebe postavia ľudia a drony. V roku 1971 sa výrobca špionážnych dronov, Teledyne Ryan (dnes súčasť Northrop Grumman), rozhodol modifikovať prieskumné drony BMF-34 pomocou systému MASTACS (Maneuverability Augmentation System for Tactical Air Combat Simulation). Výsledkom bol bezpilotný stíhač známy ako BFM-34E. Rýchly, obratný a s malým radarovým odrazom, tento stíhač bol naozaj náročným súperom pre ľudských pilotov. Bežne sa stávalo, že dokázal premanévrovat svoje ľudské náprotivky. Jeden z dronov, prezývaný "Old Red" prežil celkom 82 súbojov. Preto je tak trochu prekvapujúce, že napriek týmto úspechom nebol program týchto stíhačov ďalej rozvíjaný ...

Teda až doteraz. Letectvo predpokladá, že nová umelá inteligencia bude mať v boji výhodu zaznamenaných stovky tisíc letových hodín, z ktorých môže ťažiť. UI vraj bude vedieť analyzovať súpera a jeho pohyby, porovnať to so svojou databázou a potom urobiť príslušné kroky.

Otázkou teda je: dokáže stroj so svojou databázou poraziť ľudského pilota s niekoľkými tisíckami letových hodín? Výsledok tohto súboja môže zmeniť smer, kam sa bude vzdušný boj uberať.


Novinky

Via ferrata. Nielen pre lezcov, ale aj pre všetkých milovníkov outdooru

Via ferrata. Nielen pre lezcov, ale aj pre všetkých milovníkov outdooru

Po rebríku na skale, pozdĺž strmej steny nad riekou a cez lanový most vedie vaša cesta. Trúfnete si? Via Ferrata je na vzostupe. Dostáva totiž adrenalínový zážitok horolezcov medzi...
Ján Smudek. Nepolapiteľná legenda českého odboja

Ján Smudek. Nepolapiteľná legenda českého odboja

Nedávno sme písali o plukovníkovi J.M. Novákovi a dnes si pripomenieme odbojára Jána Smudeka, s ktorým sa stretol a pomáhal mu. O Jánovi Smudekovi sa hovorí Nepolapiteľný. A my by sme...
Dobrodruhovia Petrova cechu, prázdninová prívlač čaká. Ako sa na ňu vybaviť?

Dobrodruhovia Petrova cechu, prázdninová prívlač čaká. Ako sa na ňu vybaviť?

Nie je rybár ako rybár. Vláčkar, rybár na prívlač, nie je ako kaprár, ktorého večer nájdete tam, kde ste ho ráno posadili. Vláčkar je dobrodruh a pri vláčení nachodí mnoho...
Hygiena v prírode

Hygiena v prírode

Trocha nepohodlia stojí za každé dobrodružstvo. Na dlhšom tripe nemusíme byť práve vymydlinkovaní, ale zase treba myslieť na to, že čistota = pol zdravia. Tak si poďme povedať, ako...
Nahoru

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?