Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla ...

Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla. To dokazuje, že americké námorníctvo bude disponovať svojimi ozbrojenými "Dronmi" pravdepodobne skôr, než sa čakalo.

Test bol vykonaný v spolupráci s firmou Boeing na leteckej základni v Marylande. Jeden pilotovaný EA-18G ovládal ďalšie dva bezpilotné Growlery vo vzduchu, tie sa mali správať ako Wingmany.

Test bol pozoruhodný hneď z dvoch dôvodov. Po prvé sa nevedelo, že námorníctvo pracuje na bezpilotných systémoch iných, než je už dlho oznámený námorný tanker MQ-25 Stingray, ktorý by sa do služby mal dostať v polovici tohto desaťročia. Po druhé, do teraz nebolo úplne jasné, či pôjdu súčasné lietadlá prerobiť na bezpilotné verzie.



Teraz niečo málo k dotknutým lietadlám. EA-18G Growler je určený pre elektronický boj a svojou konštrukciou vychádza z F / A-18F Super Hornetov. Má posádku dvoch pilotov a je designovaný pre eskorty Super Hornetoch na extra nebezpečné misie. Growler nesie rušiacu elektroniku, ktorá zasahuje do nepriateľských radarov a komunikačných zariadení, ktoré potom strácajú svoju účinnosť pri útokoch na spojenecké lietadlá. Growler tiež nesie rakety HARM, ktoré sa dokážu sami navádzať na nepriateľské radarové inštalácie.

Misie Growlerov bývajú extra nebezpečné kvôli tomu, že slúžia ako také "nárazníky" medzi nepriateľskými raketami a priateľskými útočnými lietadlami. Preto je myšlienka prevádzanie týchto strojov na bezpilotné vcelku logická.

Growler a Super Hornet zdieľajú asi 90% dielov a systémov, čo nielenže zjednodušuje údržbu, ale tiež umožňuje bezproblémové spoločné misie oboch lietadiel. Tiež to znamená, že sa v budúcnosti môžeme dočkať bezpilotných Super Hornetov, ktoré budú ovládať iné HORNETY. Tento systém "wingmanov" bude tiež mať výhodu v tom, že ak drony bude ovládať stroj v ich blízkosti, spojenie medzi lietadlami bude len veľmi ťažko napadnuteľné či už rušením alebo hackermi.

Zdá sa teda, že bezpilotné lietadlá získavajú na dôležitosti po celom svete a budú aj skvelou a užitočnou zbraňou na bojiskách budúcnosti. Dôležité tiež je, že za každým z týchto dronov, aspoň zatiaľ, stojí človek ovládajúci ich funkcie.



Novinky

Malé vianočné prímerie roka 1944

Za Druhej svetovej vojny nedošlo k žiadnemu veľkému prímeriu ako na Vianoce v roku 1914, počas prvej svetovej vojny. Vtedy tisíce francúzskych, nemeckých a britských vojakov opustili svoje zákopy a st

Tvrďák mesiaca: Záchranca detí, Sir Nicholas Winton

V máji oslavujeme narodenie sira Nicholasa Wintona, ktorý zorganizoval záchrannú misiu pre stovky prevažne židovských detí. A hoci zostal jeho príbeh dlho zabudnutý, jeho odkaz teraz osvetľuje temnotu

Vyhlasujeme lavínové nebezpečenstvo

Ak ste sa v posledných dňoch vydali na výlet do vysokých hôr, napríklad do Tatier, tak vás možno prekvapilo množstvo zatvorených trás. S príchodom jari sú tu lavíny témou číslo jedna. A pre nás tiež.

Hygiena v prírode

Trocha nepohodlia stojí za každé dobrodružstvo. Na dlhšom tripe nemusíme byť práve vymydlinkovaní, ale zase treba myslieť na to, že čistota = pol zdravia. Tak si poďme povedať, ako si tú hygienu v prí

ANCHOR_TOP_TITLE

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?