Hľadaný výraz musí mať viac ako 2 znaky.

Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla ...
Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla. To dokazuje, že americké námorníctvo bude disponovať svojimi ozbrojenými "Dronmi" pravdepodobne skôr, než sa čakalo.
Test bol vykonaný v spolupráci s firmou Boeing na leteckej základni v Marylande. Jeden pilotovaný EA-18G ovládal ďalšie dva bezpilotné Growlery vo vzduchu, tie sa mali správať ako Wingmany.
Test bol pozoruhodný hneď z dvoch dôvodov. Po prvé sa nevedelo, že námorníctvo pracuje na bezpilotných systémoch iných, než je už dlho oznámený námorný tanker MQ-25 Stingray, ktorý by sa do služby mal dostať v polovici tohto desaťročia. Po druhé, do teraz nebolo úplne jasné, či pôjdu súčasné lietadlá prerobiť na bezpilotné verzie.
Teraz niečo málo k dotknutým lietadlám. EA-18G Growler je určený pre elektronický boj a svojou konštrukciou vychádza z F / A-18F Super Hornetov. Má posádku dvoch pilotov a je designovaný pre eskorty Super Hornetoch na extra nebezpečné misie. Growler nesie rušiacu elektroniku, ktorá zasahuje do nepriateľských radarov a komunikačných zariadení, ktoré potom strácajú svoju účinnosť pri útokoch na spojenecké lietadlá. Growler tiež nesie rakety HARM, ktoré sa dokážu sami navádzať na nepriateľské radarové inštalácie.
Misie Growlerov bývajú extra nebezpečné kvôli tomu, že slúžia ako také "nárazníky" medzi nepriateľskými raketami a priateľskými útočnými lietadlami. Preto je myšlienka prevádzanie týchto strojov na bezpilotné vcelku logická.

Growler a Super Hornet zdieľajú asi 90% dielov a systémov, čo nielenže zjednodušuje údržbu, ale tiež umožňuje bezproblémové spoločné misie oboch lietadiel. Tiež to znamená, že sa v budúcnosti môžeme dočkať bezpilotných Super Hornetov, ktoré budú ovládať iné HORNETY. Tento systém "wingmanov" bude tiež mať výhodu v tom, že ak drony bude ovládať stroj v ich blízkosti, spojenie medzi lietadlami bude len veľmi ťažko napadnuteľné či už rušením alebo hackermi.
Zdá sa teda, že bezpilotné lietadlá získavajú na dôležitosti po celom svete a budú aj skvelou a užitočnou zbraňou na bojiskách budúcnosti. Dôležité tiež je, že za každým z týchto dronov, aspoň zatiaľ, stojí človek ovládajúci ich funkcie.
Novinky
Wilhelm Gustloff: najväčšia námorná katastrofa všetkých čias
Parník Wilhelm Gustloff slúžil na konci druhej svetovej vojny ako nemecká evakuačná loď a po torpédovaní sovietskou ponorkou na ňom zahynulo vyše 9 000 osôb, predovšetkým civilistov. Celý príbeh dodnes...
Príbehy stroskotancov: skaza letu 571
Príbeh letu uruguajských aerolínií č. 571 patrí k jednému z najsilnejších príbehov 20. storočia. Vďaka odvahe a odhodlaniu dokázalo šestnásť ľudí prežiť 72 dní v nadmorskej výške 3 500 m n. m. Malo to...
John Donohue a jeho šialená pivná cesta do vietnamskej vojny.
V novembri roku 1967 vyrazil americký veterán John „Chickie“ Donohue na vlastnú päsť do pekla vietnamskej vojny. V batohu mal iba zoznam svojich priateľov zo susedstva, osobné listy a hromadu piva. Rozhodol...
Príbehy stroskotancov: Shackletonova expedícia
V dnešnom článku sa zameriame na osudy Shackletonovej transantarktickej expedície. Tento muž, zatienený svojimi známejšími kolegami Amundsenom a Scottom, dokázal aj po stroskotaní v ľadovej pustatine...