Hľadaný výraz musí mať viac ako 2 znaky.

Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla ...
Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla. To dokazuje, že americké námorníctvo bude disponovať svojimi ozbrojenými "Dronmi" pravdepodobne skôr, než sa čakalo.
Test bol vykonaný v spolupráci s firmou Boeing na leteckej základni v Marylande. Jeden pilotovaný EA-18G ovládal ďalšie dva bezpilotné Growlery vo vzduchu, tie sa mali správať ako Wingmany.
Test bol pozoruhodný hneď z dvoch dôvodov. Po prvé sa nevedelo, že námorníctvo pracuje na bezpilotných systémoch iných, než je už dlho oznámený námorný tanker MQ-25 Stingray, ktorý by sa do služby mal dostať v polovici tohto desaťročia. Po druhé, do teraz nebolo úplne jasné, či pôjdu súčasné lietadlá prerobiť na bezpilotné verzie.
Teraz niečo málo k dotknutým lietadlám. EA-18G Growler je určený pre elektronický boj a svojou konštrukciou vychádza z F / A-18F Super Hornetov. Má posádku dvoch pilotov a je designovaný pre eskorty Super Hornetoch na extra nebezpečné misie. Growler nesie rušiacu elektroniku, ktorá zasahuje do nepriateľských radarov a komunikačných zariadení, ktoré potom strácajú svoju účinnosť pri útokoch na spojenecké lietadlá. Growler tiež nesie rakety HARM, ktoré sa dokážu sami navádzať na nepriateľské radarové inštalácie.
Misie Growlerov bývajú extra nebezpečné kvôli tomu, že slúžia ako také "nárazníky" medzi nepriateľskými raketami a priateľskými útočnými lietadlami. Preto je myšlienka prevádzanie týchto strojov na bezpilotné vcelku logická.

Growler a Super Hornet zdieľajú asi 90% dielov a systémov, čo nielenže zjednodušuje údržbu, ale tiež umožňuje bezproblémové spoločné misie oboch lietadiel. Tiež to znamená, že sa v budúcnosti môžeme dočkať bezpilotných Super Hornetov, ktoré budú ovládať iné HORNETY. Tento systém "wingmanov" bude tiež mať výhodu v tom, že ak drony bude ovládať stroj v ich blízkosti, spojenie medzi lietadlami bude len veľmi ťažko napadnuteľné či už rušením alebo hackermi.
Zdá sa teda, že bezpilotné lietadlá získavajú na dôležitosti po celom svete a budú aj skvelou a užitočnou zbraňou na bojiskách budúcnosti. Dôležité tiež je, že za každým z týchto dronov, aspoň zatiaľ, stojí človek ovládajúci ich funkcie.
Novinky
Základná vojenská služba v Európe-+
Pätnásť európskych štátov má dodnes zavedenú nejakú formu povinnej vojenskej služby. Ich počet za posledné desaťročie dokonca narástol, predovšetkým kvôli zhoršujúcej sa situácii v Európe. Myšlienka na...
Pepsi Navy, šiesta najsilnejšia svetová flotila
V roku 1989 sa firma Pepsi stala spolumajiteľom krížnika, fregaty, torpédoborca a sedemnástich ponoriek sovietskej výroby. Pepsi boli tieto lode predané, pretože zadrhávajúca sovietska ekonomika už...
Príbehy stroskotancov: šesť chlapcov na pustom ostrove
Môže nám to síce pripadať ako nejaký román Julesa Verna, ale tento príbeh sa naozaj udial. Šesť chlapcov vo veku 13 až 16 rokov dokázalo prežiť na pustom ostrove uprostred Pacifiku 15 mesiacov a vďaka...
Operácia Christmas drop
Predstavte si, že namiesto Slovenskej republiky žijete na opustenom ostrove kdesi v Tichom oceáne a nemáte takmer nič. Napriek tomu sa vždy raz za rok objaví na obzore obrie vojenské lietadlo, ktoré vám...