Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla ...

Minulý týždeň, v celkom prekvapivom vyhlásení, americké námorníctvo odhalilo, že nielenže prestavilo niekoľko lietadiel pre elektronický boj EA-18G Growler na bezpilotnú verziu, ale že ich rovno aj vyskúšalo v tandeme s robotizovanou verziou toho istého lietadla. To dokazuje, že americké námorníctvo bude disponovať svojimi ozbrojenými "Dronmi" pravdepodobne skôr, než sa čakalo.

Test bol vykonaný v spolupráci s firmou Boeing na leteckej základni v Marylande. Jeden pilotovaný EA-18G ovládal ďalšie dva bezpilotné Growlery vo vzduchu, tie sa mali správať ako Wingmany.

Test bol pozoruhodný hneď z dvoch dôvodov. Po prvé sa nevedelo, že námorníctvo pracuje na bezpilotných systémoch iných, než je už dlho oznámený námorný tanker MQ-25 Stingray, ktorý by sa do služby mal dostať v polovici tohto desaťročia. Po druhé, do teraz nebolo úplne jasné, či pôjdu súčasné lietadlá prerobiť na bezpilotné verzie.



Teraz niečo málo k dotknutým lietadlám. EA-18G Growler je určený pre elektronický boj a svojou konštrukciou vychádza z F / A-18F Super Hornetov. Má posádku dvoch pilotov a je designovaný pre eskorty Super Hornetoch na extra nebezpečné misie. Growler nesie rušiacu elektroniku, ktorá zasahuje do nepriateľských radarov a komunikačných zariadení, ktoré potom strácajú svoju účinnosť pri útokoch na spojenecké lietadlá. Growler tiež nesie rakety HARM, ktoré sa dokážu sami navádzať na nepriateľské radarové inštalácie.

Misie Growlerov bývajú extra nebezpečné kvôli tomu, že slúžia ako také "nárazníky" medzi nepriateľskými raketami a priateľskými útočnými lietadlami. Preto je myšlienka prevádzanie týchto strojov na bezpilotné vcelku logická.

Growler a Super Hornet zdieľajú asi 90% dielov a systémov, čo nielenže zjednodušuje údržbu, ale tiež umožňuje bezproblémové spoločné misie oboch lietadiel. Tiež to znamená, že sa v budúcnosti môžeme dočkať bezpilotných Super Hornetov, ktoré budú ovládať iné HORNETY. Tento systém "wingmanov" bude tiež mať výhodu v tom, že ak drony bude ovládať stroj v ich blízkosti, spojenie medzi lietadlami bude len veľmi ťažko napadnuteľné či už rušením alebo hackermi.

Zdá sa teda, že bezpilotné lietadlá získavajú na dôležitosti po celom svete a budú aj skvelou a užitočnou zbraňou na bojiskách budúcnosti. Dôležité tiež je, že za každým z týchto dronov, aspoň zatiaľ, stojí človek ovládajúci ich funkcie.



Novinky

Elitné jednotky: Francúzska cudzinecká légia

Francúzska cudzinecká légia je právom hrdá na to, že jej esprit de corps (morálka a duch jednoty) patrí k najvyšším na svete. Legionári sú vždy pripravení bojovať za Francúzsko, aj keď pochádzajú z rôznych...

Príbehy stroskotancov: Alexander Selkirk

Alexander Selkirk bol na konci sedemnásteho storočia za trest vysadený na pustý ostrov len so základným vybavením. Napriek tomu tam dokázal prežiť a po štyroch rokoch sa dočkal záchrany. Práve jeho príbeh...

Hiró Onoda: Muž, pre ktorého sa druhá svetová vojna skončila až v roku 1974

Hiró Onoda je dodnes v rodnom Japonsku symbolom starej japonskej oddanosti a vytrvalosti. Tento muž odmietol uveriť v kapituláciu Japonska a 22 rokov pokračoval vo svojej osobnej partizánskej vojne na...

Tipy na výlety v Ústeckom kraji

Ústecký kraj je známy predovšetkým ako priemyselný región. Napriek tomu sa aj tu nachádza množstvo zaujímavých výletných miest. V dnešnom článku vám prinášame pestrý výber – od skalných miest až po rozprávkové...

ANCHOR_TOP_TITLE

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?