Upravit stránku
Moderné lietadlá patria medzi najkomplexnejšie stroje, aké si môžete v dnešnej dobe predstaviť. Hoci Turecko nikdy nič podobné nevyprodukovalo, na parížskej Air Show predstavilo repliku budúceho stíhača v plnej veľkosti.
Moderné lietadlá patria medzi najkomplexnejšie stroje, aké si môžete v dnešnej dobe predstaviť. Hoci Turecko nikdy nič podobné nevyprodukovalo, na parížskej Air Show predstavilo repliku budúceho stíhača v plnej veľkosti.

Stíhač známy ako TF-X (Turkey, Fighter Experimental) je v súčasnosti vo vývoji, ktorý má na starosť firma Turkish Aerospace Industries. Podľa propagačného videa bude lietadlo dlhé 18 m a rozpätie krídel bude 11,5 m. Maximálna rýchlosť by mala dosahovať Mach 2 a dva motory by mali mať kombinovaný ťah cca 178 kN. Maximálna vzletová hmotnosť by mala byť okolo 27 ton, dosah cca 17 km a dolet okolo 1.100 km. Vo videu tiež môžete vidieť stealth krivky lietadla aj jeho vnútorné zbraňové šachty. TF-X je svojimi rozmermi a výkonmi porovnateľný približne s F / A-18E Super Hornetom.

Turecko na tomto projekte robí už nejaký čas, krajina má skúsenosti s výrobou a kompletovaním stíhačov F-16s, ktoré sú licencované Spojenými štátmi. Firma Turkish Aerospace Industries tiež produkuje komponenty pre najnovšie americké stealth lietadlá F-35 Lightning II. Pôvodne bolo v pláne, že novú stíhačku Turecko postaví v spolupráci s Južnou Kóreou, situácia sa ale zrejme zmenila a Turci si všetko zariadia viacmenej po svojom.

Patrí sa poznamenať, že hoci má Turecko svoje skúsenosti s produkciou lietadiel, vývoj je niečo úplne iné a tiež náročnejšie. Prakticky všetky letúny takzvanej piatej generácie sa ukazujú ako extrémne náročné na vývoj a financovania. Americká F-35 je vo vývoji dobrých dvadsať rokov a plná výroba sa ešte len chystá. Rusko má zase svoj projekt Su-57, ktorý sa topí v problémoch a pracuje sa na ňom posledných deväť rokov.

Je otázkou, ako si Turecko poradí s tak komplexnými technológiami ako sú radary na ňufáku lietadla, prostriedky pre vedenie elektronickej vojny či modernými prístrojovými doskami v kokpite. K pohonu lietadla bude slúžiť motor z pôvodných F-16, kým sa vyvinie domáca náhrada.

V teórii môže Turecko vyhľadať pomoc od amerických a európskych firiem. Rusko pred časom Turecku ponúkalo už spomínaný stíhač Su-57, z ktorého by sa dalo použiť mnoho systémov a konštrukčných postupov.

Lietadlo by malo údajne byť hotové v roku 2023, prvý let sa má uskutočniť v roku 2025 a do služby by lietadlo malo prísť v roku 2028. Turecko disponuje nejakými 270 strojmi F-16 a snaží sa zakúpiť ďalších 100 nových F-35. V budúcnosti teda bude potrebovať nahradiť nejakých 170 lietadiel.

V skutočnosti bude Turecko asi potrebovať oveľa viac lietadiel. Hoci krajina podporovala program F-35 takmer od začiatku, v poslednej dobe dochádza medzi ňou a ostatnými krajinami NATO k treniciam ohľadom nákupu ruskej protivzdušnej obrany S-400. Amerika sa obáva, že zlepšujúce sa vzťahy medzi Moskvou a Ankarou môžu viesť k tomu, že sa niektoré prísne tajné informácie ohľadom F-35 dostanú do ruských rúk. Turecko sa zatiaľ plánov k nákupu S-400, napriek nekompatibilite so systémami NATO, nevzdáva.

Po niekoľkých varovaniach pristúpil Washington k radikálnemu kroku a zamedzil ďalšiemu výcviku pilotov na strojoch F-35 a piloti samotní musia do konca júna opustiť USA. Tiež sa hľadá nový kupec pre už vyrobené F-35 a firma Turkish Aerospace Industries bola vyradená zo zoznamu dodávateľov súčastí pre lietadlá.

Otázka do budúcnosti teda je: Dokáže v budúcnosti Ankara nahradiť Lightning II pomocou svojich TF-X. Uvidíme časom.


Novinky

Via ferrata. Nielen pre lezcov, ale aj pre všetkých milovníkov outdooru

Via ferrata. Nielen pre lezcov, ale aj pre všetkých milovníkov outdooru

Po rebríku na skale, pozdĺž strmej steny nad riekou a cez lanový most vedie vaša cesta. Trúfnete si? Via Ferrata je na vzostupe. Dostáva totiž adrenalínový zážitok horolezcov medzi...
Ján Smudek. Nepolapiteľná legenda českého odboja

Ján Smudek. Nepolapiteľná legenda českého odboja

Nedávno sme písali o plukovníkovi J.M. Novákovi a dnes si pripomenieme odbojára Jána Smudeka, s ktorým sa stretol a pomáhal mu. O Jánovi Smudekovi sa hovorí Nepolapiteľný. A my by sme...
Dobrodruhovia Petrova cechu, prázdninová prívlač čaká. Ako sa na ňu vybaviť?

Dobrodruhovia Petrova cechu, prázdninová prívlač čaká. Ako sa na ňu vybaviť?

Nie je rybár ako rybár. Vláčkar, rybár na prívlač, nie je ako kaprár, ktorého večer nájdete tam, kde ste ho ráno posadili. Vláčkar je dobrodruh a pri vláčení nachodí mnoho...
Hygiena v prírode

Hygiena v prírode

Trocha nepohodlia stojí za každé dobrodružstvo. Na dlhšom tripe nemusíme byť práve vymydlinkovaní, ale zase treba myslieť na to, že čistota = pol zdravia. Tak si poďme povedať, ako...
Nahoru

Ahoj!
Keby sme mohli, podali by sme vám ruku na pozdrav.
Bohužiaľ, nemôžeme to urobiť a musíme si navzájom potriasť vašimi cookies. Ste pripravení?
Dajú nám vedieť, ako sa našej stránke darí, a my vám budeme zobrazovať len reklamu, ktorá vás skutočne zaujíma.
Čo sú to súbory cookie?

Nastavenie cookies

Vaše súkromie je dôležité. Môžete si vybrať z nastavenia cookies nižšie. Čo sú to súbory cookie?